Houd je van uitdagingen en wil je coole tricks leren? Dan is freerunning iets voor jou!

Freerunning is een spectaculaire sport waarbij je je zo snel mogelijk verplaatst over en met obstakels. Denk bijvoorbeeld aan muren, daken en railings, op grote hoogte of bijzondere locaties. Door deze sport krijg je als freerunner het ultieme gevoel van vrijheid, lichaamscontrole en kracht. De obstakels die je tegenkomt worden uitdagingen en zo leer je steeds beter te freerunnen! Het freerunnen oefen je onder begeleiding van een docent zo leer je de obstakels te beheersen. Dit is vaak in de gymzaal daar vind je een gevarieerd parcours met springkasten, matten, banken, touwen en klimrekken. Je leert er verschillende tricks  zoals een muursalto, een ‘Palm Spin’ en een ‘Cat Leap’. Freerunning doe je zonder strakke regels en op je eigen manier. Ontdek dat je altijd meer kunt dan je denkt!

Durf jij de uitdaging aan? Kom dan Langs! De eerste 2 lessen zijn gratis.  

Organisatie

Het freerun-aanbod via Commit freerun is volledig onderdeel van Commit freerun Eindhoven. Deelnemers worden dan ook lid van deze club, en hebben daardoor dezelfde rechten en plichten als alle verenigingsleden. Verder is er een samenwerkingsverband met Commit freerunning, een organisatie gericht op de Nederlandse freerun community. Kijk voor meer info op hun site www.commitfreerun.nl

Doelgroep

Zolang er ruimte is in de groepen is iedereen vanaf 7 jaar welkom. Ook meiden! We delen de groepen en trainingen zo in, dat de beginnende runner net zoveel plezier en succeservaring kan beleven dan de meer ervaren runner. Niveau is dus niet belangrijk, maar fysiek geen/weinig beperkingen hebben wel, omdat de trainingen vooral bestaan uit rennen, springen, klimmen en vallen.

Trainingen

De trainingen zijn in de gymzaal aan de Langeweg 101 in Venray en wel op;

Woensdagmiddag: 13.00-14.00 uur, 14.00-15.00 uur en van 15.00-16.00 uur voor de jongeren die op de basisschool zitten.

Woensdagmiddag: 16.15-17.15 uur en 17.15-18.15 uur voor de jongeren van het voorgezet onderwijs.

Zondagmorgen: 09.30-10.30 uur voor de jongeren die op de basisschool zitten

Zondagmorgen: 10.30-11.30 voor de jongeren van het voortgezet onderwijs

Tevens bestaat de mogelijkheid om zowel op woensdagmiddag als op zondagmorgen te komen trainen.

Iedere training duurt een uur, en bestaat uit een goede warming-up, een gedeelte basisvaardigheden (handstand, radslag, koprol enzovoorts), een gedeelte op de tumblebaan met valkuil, een gedeelte parcours (aanleren en uitvoeren van freerun-bewegingen met behulp van materialen) en een onderdeel kracht (push-up’s, sit-up’s enzovoorts). We trainen op blote voeten of gymschoenen, en verder is makkelijk zittende kleding het fijnste. Niks moet, iedereen maakt zijn/haar eigen keuzes: plezier en lekker bewegen staan ten alle tijden voorop! 

Veiligheid

Is freerunnen gevaarlijk? Dat is een lastige vraag. Is voetbal gevaarlijk? Of naar school fietsen? In alle beweegvormen zit een risico, en het hangt vooral van de fysieke gesteldheid en het coördinatievermogen van het kind af of een situatie goed of minder goed afloopt. Daarnaast zijn er nog de randvoorwaarden zoals stabiele materiaalopstellingen, goede hulpverlening en duidelijke instructies over de oefeningen. De trainers werken hard aan deze laatste punten, en zijn bovendien goed in staat om in te schatten wanneer een oefening te hoog gegrepen is voor een runner. Daarnaast is er zeker in het begin veel aandacht voor veiligheid: het aanleren van roltechnieken bijvoorbeeld. Al met al durven we absoluut te zeggen dat freerunning in de zaal niet gevaarlijker is dan de meeste andere sporten. Er kan altijd iets gebeuren, maar serieuze ongelukken hebben we de afgelopen drie jaar nog niet meegemaakt. En daar blijven we alles voor doen!